Återanvändning av en SAAB hos en etablerad bilskrot i Kungälv ger fordonsinnehavaren en godtagbar betalning vid hämtning eller inlämning. För några år sedan var förhållandet det motsatta. Trots erhållen statlig skrotbilspremie betingade det ett visst belopp på en bildemontering i Kungälv. Och för att hushålla med sina medel ordnade fordonsägaren en avgiftsfri avhysningsplats. När skrotbilspremien drogs in ökade de klimatfördärvande dumpningarna till allas förargelse.
Många samhällens naturansvariga fick förbannade ortsbor att skräna, då inga åtgärder verkställdes. Så det blev tid för Myndigheterna att ta i med hårda nypor. Tuffa bestämmelser till bilfabrikanter och företag för inlämning av skrotbil avfattades. Biltillverkarna fick övertaga ansvaret för skrotning och bärgning av alla skrotbilar i Sverige. Återvinningen var helt gratis om fordonet inte saknade några komponenter. De måste därutöver att planlägga för en målsatt återvinning. Det positiva konsekvensen ger nuförtiden fordonsinnehavaren till SAAB en rimlig ersättning.
Återanvändande från gamla fordon höjer ersättning på SAAB hos skrotfirmorna i Kungälv
Bilproducenterna gavs hänvisning om en 95-procentig återföring av en SAAB till en evig kretsgång i nytillverkning. Bilskrot i Kungälv återvinner för framtiden. Efter flertalet års febrilt jobb har denna intention uppnåtts med god marginal. Därför har begäran på kompensation bytts till en godtagbar ersättning för ett bilvrak på en lämplig skrotfirma. Men skrotningsprocessen hade inte varit framgångsrik utan Naturvårdsverkets brutala påtryckningar hos bilskrotarna. Kasserade bilar stämplades som naturfarligt avfall, och naturstyrelsen gavs i arbete att se till att de de strama bestämmelserna verkställdes precist. Anläggning och miljöhantering av en SAAB hos en auktoriserad bilskrotning klimatreglerades och övervakades så noga att förbjuden aktivitet skulle upplösas. Det förorsakade även, att nära femtio procent av landets bilskrotar var tvungna att avveckla verksamheten. Numera har omläggningen med att skrota bilen i Kungälv förverkligats till de nya riktlinjerna. En lämplig bilskrot följer naturvillkoren utan kritik. Men allt är inte frid och fröjd. Gamla uttjänta SAAB och andra trotjänare är eftersträvade föremål.
Bilskrotar i Kungälv har konkurrenter om äldre SAAB
Att bilskrot i Kungälv har kärv maktkamp om en förlegad SAAB-95 är ingen ny information. Förbjudna exporter har skett under lång tid. Det beskrivs i Göteborgs Tidning hur klimatkontrollanter och polisen bara kan se på, hur beskaffenhet för hundratusentals kronor rullar förbi varje dag. Den samordnade brottsligheten har lokaliserat en ny och trygg inkomstkälla vid sidan av knarkförsäljning. Och hanterande med återinförande av uttjänta bilar i trafik stiger stadigvarande. Suget efter att boka hämtning av uttjänta SAAB är högre än nånsin. Många, mer eller mindre samordnade, verkstäder införskaffar och reparerar tillräckligt ordentlig med billiga bilreservdelar. Detta är självklart ett misslyckande för de aktiva klimathjältarna, som slåss mot de höga koldioxidföroreningarna. I den aktuella virus uppmaning, att färdas med personbil istället för att använda buss, ökar intresset för inköp av en billig andrabil till hemmet största prioritet. Så en auktoriserad skrot i Kungälv ser med vemod hur en uttjänt klimat- och trafikfarlig SAAB kör bredvid sin anläggning.